Meedoen in een inclusieve samenleving
Leren in en van de maatschappij
Maatschappelijke diensttijd: daar doen veel leerlingen van Aloysiusscholen voor voortgezet speciaal onderwijs aan mee. Lees meer over de praktijkervaringen van leerlingen, leerkrachten en talentcoaches van De Ortolaan Heibloem, De Korenaer Deurne, Aventurijn in Nijmegen en Scholengemeenschap Harreveld.
Maatschappelijke diensttijd: waarom?
Maatschappelijke diensttijd: waarom?
1. iets doen voor een ander en/of de samenleving: dat maakt je ook een ‘goede burger’
2. talentontwikkeling: ontdekken wie je bent en waar je goed in bent, kan je helpen om passende vervolgstappen te zetten
3. betekenisvolle ontmoetingen: buiten je eigen ‘bubbel’ en leefwereld nieuwe mensen ontmoeten is verrijkend
Voor maatschappelijke diensttijd in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) geldt daarnaast:
4. meer maatschappelijke participatie voor jongeren – en daarmee meer sociale samenhang
5. minder uitval van jongeren na het voortgezet speciaal onderwijs
6. bijdragen aan een positiever beeld van (jongeren in) het voortgezet speciaal onderwijs
MDT in het vso: hoe werkt het?
- Talentcoaches gaan in gesprek met leerlingen in het derde of vierde leerjaar over hun interesses: welke stage zou bij ze passen, waar gaat hun hart sneller van kloppen? Voor wie zouden zij iets willen betekenen?
- MDT-coördinatoren gaan op zoek naar een goede match tussen de wensen van een leerling en een passende stageplek (MDT-projecten) waar leerlingen iets kunnen doen voor een ander.
- Talentcoaches gaan mee op stage, zodat de ontvangende stageorganisatie goed ondersteund wordt.
Lees op de website van Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs meer over MDT in het voortgezet speciaal onderwijs.
“Gezelschap geven is fijn”
Kletsen met een bewoonster van 96, luisteren naar verhalen over de oorlog, samen wandelen, gewoon daar zíjn. Gwen vond dag één van haar stage bij woonzorgcentrum Den Es in Varsseveld geweldig.
Gwen zit in de tweede klas van Scholengemeenschap Harreveld en moet volgend jaar haar vakkenpakket kiezen. “De zorg lijkt me leuk”, vertelt ze. Dit liet ze ook weten aan talentcoach Patrick, die met Gwen in gesprek ging over welke stage haar nu écht tof zou lijken. Nu gaat ze met begeleiding van Patrick twaalf weken lang een dagdeel per week meedraaien in woonzorgcentrum Den Es.
“We gingen eerst even praten met Saskia, die daar werkt”, blikt Gwen terug op haar eerste stagedag. “Zij vertelde hoe het daar allemaal gaat, wat de regels zijn. We hebben ook vrijwilligers ontmoet, dat was ook fijn.” Daarna mocht Gwen meteen al aan de slag.
Fantastische verhalen
“Ik heb lang gepraat met een bewoonster”, vertelt ze. “Die vertelde fantastische verhalen over vroeger. Ze had het ook over de oorlog, best bijzonder.” Na het kletsen mocht Gwen de bewoonster naar de zangactiviteit brengen. “Ik vond het gewoon moeilijk om haar daar achter te laten!”
Gwen vond het zo leuk op de werkvloer dat ze best vaker op stage zou willen. Ze verheugt zich op meer kletsen en wandelen met bewoners. “Ze hebben er ook een duofiets, dus ik kan ook fietsen met een bewoner. En ik kan helpen bij de zwemmiddagen. Maar sowieso vind ik gezelschap geven al fijn.”
Op zoek naar de sprankel
Patrick van Til werkte eerder onder meer als ervaringsdeskundige in de jeugdzorg en begeleidt nu als talentcoach jongeren bij de invulling van hun maatschappelijke diensttijd.
“Ik ga in gesprek met jongeren op zoek naar die sprankel: wat lijkt ze nu écht leuk om te doen? Met hun ideeën gaan we op zoek naar stageplekken waar jongeren iets kunnen betekenen voor de maatschappij. Echt: als je dan ziet hoe jongeren opbloeien als ze aan de slag zijn, dat is echt geweldig!”
Patrick gaat altijd mee op stage. Dat ontlast het stagebedrijf, maar is vooral ook fijn voor jongeren zelf. “Ik ben hun aanspreekpunt en vertrouwenspersoon”, vertelt hij. “Dat werkt heel goed, ik merk dat jongeren veel met mij bespreken.”
Jongeren kunnen laten zien wat ze kunnen
Buiten dat Patrick zijn rol echt “fantastisch mooi vindt”, is maatschappelijke diensttijd ook van waarde voor het imago van jongeren in de jeugdzorg, denkt hij. “Deze jongeren krijgen niet altijd makkelijk een kans. Tijdens zo’n stage kunnen zij laten zien wat ze kunnen.”